יום רביעי, 20 במרץ 2013

איך לטעות לכל אורך פרויקט ולהסתבך עם העולם [פוסט טכני ואישי לחלוטין]

זה פוסט שמערבב יותר מדי בין החיים האישיים שלי לבין הסברים טכניים להחריד על זרימת עבודה וביקורת על חוות רנדר. אם רק רציתם לדעת איזה חוות רנדר יש ומה היתרונות וחסרונות ביניהן - יש באמצע הפוסט טבלה עם הסברים.
אם אתם ממש רוצים להתעלל בעצמכם - תמשיכו לקרוא כרגיל

הנה פרויקט שסיימתי:



את הפרויקט קיבלתי דרך אפיליאייטור מקצועי שאיתו עבדתי במשרד, וכבר היו לנו כמה שיתופי פעולה בעבר.
המשימה הייתה להעביר את התחושה של המעבר בין החומר גלם למוצר הסופי: מבקתה ישנה - לחלקים של מטבח מודרני, מפקקים של בירה למוצר נוי.
סיכמנו על ארבעה מוצרים - מטבח, תרנגולת עם פקקים, ספה ופסלונים צבועים. עם הזמן הוספנו גם שידה שתשתלב.
הלקוח השאיר לי תצלומים של כל אחד מהמוצרים והתחלתי לעבוד.

טעות 1 - לא הדגשתי מספיק את השלב של הרנדרינג. אזהרתי את הלקוח שיש שלב לא הגיוני בסוף כל פרויקט שנקרא רנדרינג. בגדול מי שלא מהמקצוע לא אמור להבין מה זה עושה וזה נראה כאילו המצאנו שם-קוד מסורבל להליכה ללונה פארק בזמן שאנחנו אמורים לעבוד.
אומנם נתתי אזהרה שזה שלב בעייתי ועלול לקחת המון זמן, כי מדובר כמעט בדקה שלמה של תלת-ממד ב - HD (כי אנחנו כבר לא בשנות התשעים, אין סיבה לפחות מזה), אבל כנראה שזה לא היה מספיק. על כך בהמשך



טעות 2 - ללקוח לא אכפת אם המודלים שנמצאים מסביב למודל הראשי כדי למלא את הסצינה נעשו על ידיך, או שהורדת או שקנית אותם מאיפשהו. הוא מצפה לתוצאה סופית, מה זה מעניין אותו שהטופולוגיה שלך פשוט נכונה יותר, מאשר במודל העלוב ההוא שאתה משתגע שיש בו מפגשים של איזה 18 פוליגונים? הוא לא אנימטור, ואין לו שום סיבה להתעניין בזה.
כמובן שאני גאה מדי ועובד עם ראש בקיר - אז מידלתי הכל מאפס. גם את מה שיכולתי להוריד בכיף - זה לא עניין אותי. רציתי שהעבודה שלי תהיה "שלי", שלא אצטרך להתנצל שחצי מהאובייקטים לא שלי. הבעיה היא שזה רק מרשים את הקולגות. שוב, אף אחד מחוץ למקצוע לא מבין מה לעזאזל את/ה עושה.

אז לקח לי לעשות את העבודה יותר זמן. מכיוון שלא באמת נחתם בינינו חוזה (טעות!) הדד-ליין שלי היה טיפה יותר מאוורר. עם זאת, כדי שהלקוח לא ירצה להרוג אותי - אני יודע מהאפיליאייטור שהוא לא הצליח פעם אחת לנשום מרוב זעם - שיחררתי מדי פעם חלקים מהעבודה. רנדר יפה פה, אובייקט מושלם שם.
באיזשהו שלב שלחתי פלייבלאסט, שיראה את האנימציה הדי סופית. בבלנדר זה נקרא פשוט רנדר OpenGL - צילום מסך ה - Viewport באנימציה, ככה שהלקוח וגם אני למעשה נדע איך זה יראה פחות או יותר מבחינת עריכה, תיזמון ותזוזה ויחסוך טעויות בהמשך ברינדור הסופי.
ב"הרפתקאות ב-3D" יש פוסט בנושא.

לא ישנתי הרבה זמן.
הפרויקט הזה נמשך הרבה יותר ממה שאני או הלקוח ציפינו, כי אני עדיין לומד לתזמן עבודות. משהו שמסתבר ממש לא קל ללמוד.
בטח כשאני לא עושה רק אותו, אלא גם שכיר כבר שנתיים - כך שפרויקטים אני עושה בזמני הלא פנוי.
טעות - לקחתי על עצמי לעשות עוד פרויקט במקביל. זה היה בלתי אפשרי. אבל הייתי צריך איזשהו כסף, כי ביטוח לאומי המציאו שאני חייב להם. זה לא נכון אפילו על פי חוקים שהם עצמם המציאו, אבל זה לא כל כך משנה, כי הם גם ביטלו אותם בהינף יד פחות או יותר מול הפרצוף ההמום שלי. אין מישהו שיבקר אותם.
אז חוץ מעבודתי כשכיר התמודדתי עם שני פרויקטי אנימציה.
זה לקח כל כך הרבה זמן שהספקתי לחוות פרידה מזוגיות של כמה שנים.
התחלתי לחשוד שכנראה שיש שלב בחיים שפשוט לא כיף לך. זה בהחלט שובר את איך שדמיינתי את חיי כשהייתי קטן: עושה צחוקים עם רייצ'ל ורוס, קופץ לבקר את ג'ואי, מדי פעם שוכב עם אחד מהם משום-סיבה הגיונית מבחינת התסריט. כי ככה אנשים בגילי אמורים להתנהל, לפי מה שהבנתי.

המשכתי לעבוד -
את המעיכה של הפקקים עשיתי בסך הכל בשימוש של שני מצבים של  Blend Shape (שייפ קיז למשתמשי מאיה), יצרתי פקק אחד עם כל מה שצריך ואז שכפלתי אותו בשביל העטיפות האחרות. אני לא נוגע כמעט באלכוהול והידע שלי בבירה, בטח ברזילאית, שואף למינוס. חיפשתי בירות פופולאריות בברזיל ואז עשיתי להן טרייס ב - Inkscape, ככה שיהיו לי טקסטורות וקטוריות איכותיות לכל שימוש. אף אחד לא ישים לב, אבל המלל של הטקסט על הפקקים מורכב מגיבובי שטויות שהמצאתי באותו הרגע... בכל מקרה הנה עוד -
טעות! המידע של הבלנדשייפ אומנם הועתק על כל פקקי הבירה שעטפו את התרנגולת, אבל זה גם הכביד מאוד את הסצינה שלא לצורך. זה קרה כי לא תיכננתי מספיק איך תראה הסצינה ובתמימותי חשבתי שאני באמת אעשה אנימציה לכל הפקקים. כדי להשאר שפוי בנפשי לא עשיתי זאת, כמובן.

טעות - בגלל שאני גאוותן גדול לא רציתי להשתמש בטקסטורות שהיו בתצלומי הרפרנס. ניסיתי לעשות עץ עם קורוזיה בעצמי, יצרתי את השיידרים הכי מתוחכמים ומסורבלים בעולם, ובסוף זה מה שיצא:



איכס.
לא משנה מה עשיתי וכמה מתוחכם הייתי, זה פשוט יצא רע. רק ברגע שהתחלתי להלחץ מהזמן - לקחתי את הרפרנס, תיקנתי אותו בפוטושופ והדבקתי על האובייקט.

את הפירוק של לוח העץ מהפיסלונים עשיתי ברמאות פיזיקלית.
השתמשתי במנוע ה - Bullet Physics שהממשק שלו בבלנדר השתפר, בשילוב הסקריפט המעולה שנבנה לפרויקט "מנגו" בזמנו - Voronoi Fracture. באמת שניסיתי לעשות חללים בתוך הקרש בדמות הפסלונים עם Boolean ואז לשבור אותו עם הסקריפט, שיתקלף מהם כביכול. אבל בפועל זה גרם לקריסות לפעמים וכשזה לא קרס זה פשוט התעלם מהחללים. אז פשוט שמתי את הקרש על גבי הפסלונים. בהמשך הסתבר שזה הפתרון היותר טוב - לריגיד בודי יש תכונה שכששני אובייקטים משתלבים בצורה לא טבעית, כלומר נכנסים אחד בשני - הם פשוט מקפצים אחד מהשני, שזה בדיוק מה שהייתי צריך! את איך שהטקסטורה מוקרנת על הקרש גם בפירוק למדתי ממדריך מצוין שלמעשה עושה תהליך הפוך ממה שאני עשיתי:
http://cgcookie.com/blender/2013/02/28/rigid-body-physics-create-falling-buttons-image/
ואיך לשבור דברים למדתי מפה:
http://www.youtube.com/watch?v=w_m81zF9WtY

את ה - Wire, או ליתר דיוק הקוים שמזכירים קצת בלופרינט בכל פעם שהופיעה סצינה סופית, עשיתי בעזרת Freestyle, זה מנוע לא ריאליסטי (NPR) שמטרתו לייצר קווי מתאר מסוגננים לאובייקטים. השבוע אמורים לשלב אותו כבר בבלנדר אחרי נראה לי 8 שנים, אז כשהכנתי את האנימציה בזמנו השתמשתי בגרסה מיוחדת של בלנדר עם המנוע הזה. אף פעם לא כל כך התלהבתי ממנו ולא הייתי שותף להתלהבות הכמעט פנאטית של כל מני משתמשי בלנדר, ששטפו על בסיס יום-יומי למתכנתים את המוח שיכניסו אותו כבר בגרסה הרשמית. אני יודע שאחרי זה מישהו מהמתכנתים גם יצטרך לתחזק אותו ובהחלט הייתי מעדיף שיתחזקו דברים קצת יותר חשובים. נוכחתי לדעת שהוא לא יציב, ואם משלבים כל מני סגנונות אקראיים - הוא קורס. אני בוטח במתכנתים הראשיים שלא יכניסו את המנוע עד שהוא לא יהיה יציב מספיק (אולי בגלל זה לקח כל כך הרבה שנים לשילוב המיוחל), עם זאת, בהחלט אפשר להסתדר גם כשהוא קיים בנפרד.
אחת הבעיות הגדולות יותר שאני יודע שגם עכשיו עוד לא פתרו היא, שהוא מעלה לזיכרון את כל האובייקטים גם אם לא רוצים את זה. סצינות כבדות גורמות למחשב לקפוא -וזאת למרות שיש לי מחשב מצוין.
כולי תקווה שהחולי הזה לא יעיב על שאר התוכנה.
מדריך מצוין שלמדתי ממנו להשתמש במנוע ולא קל למצוא אותו משום-מה:
3dexport.com/3dtuts/3d-tutorials/how-to-use-freestyle-in-blender/

ביטוח לאומי שלחו אלי מכתבים אדומים. זו כנראה הצהרה אופנתית, כך קיוויתי, אבל למורת רוחי הם הסבירו לי שאם אני לא משלם להם - יעקלו לי את הצורה.
כעבור כמה זמן הם באמת שלחו אלי כמה מכתבים שהם הסבירו לי שהם עיקלו לי את הרכב, ושמגיע לי כל הרע הזה.
למזלי אין לי בכלל רשיון אז על רכב אין בכלל על מה לדבר.

ואז הגיע שלב הרנדרינג. הו שלב הרנדרינג... ארור תהיה!
הודעתי ללקוח שאי אפשר לרנדר את זה על מחשב אחד ושצריך חוות רנדרינג בשביל לסיים. אחרת זה יקח חצי שנה. הוא לא הבין על מה אני מדבר ושכבר אסיים עם זה ואשלח את הקובץ. הסברתי לו (בעלבון) שאני לא משחק, ושאין ברירה.
בסוף בחוסר רצון מובהק הוא אישר את העניין. זה שלב משמעותי בכל עבודה עם לקוח - איך לחסוך הפתעות ולא לגרום לתיסכול של שני הצדדים. הבנתי מקולגות שהם עברו חוויות דומות של תיסכול מצד הלקוח כי אין לו מושג מה אנחנו רוצים ממנו.
החלטתי שלפעם הבאה אני אייצר מסמך שכל מהותו הוא לשקף על רגל אחת את עבודתו של האנימטור, איזה שלבים כלליים יש, ועל מה אנחנו חושבים ולוקחים בחשבון כשאנחנו מתמחרים את הפרויקט, כולל גם אאוטסורסינג אם צריך - כמו חוות רינדור במקרה הזה. אמרו לי שזה רעיון מצוין וזה יעזור גם להרבה אחרים, אז אני אעדכן בקשר לזה בהמשך.

אחרי שהלקוח אישר הלכתי ועשיתי סקר שוק. לא היה לי מושג אפילו מה אני מחפש ומה באמת יקל עלי ואיך לעבוד מול חוות רינדור.
עשיתי טבלה עם השוואות בין כל חוות הרינדור שמצאתי לבלנדר. שלחתי לכולם הודעות כדי לדעת עד כמה הן מעודכנות לסייקלס.




[עידכון] מסתבר שגם חווה בשם RebusFarm מקבלת את בלנדר, ואפילו עם תמיכה ב - VRay לבלנדר.
בחלק מהמקרים ניתן לרנדר גם עם גרסאות מיוחדות או גרסאות קצה (לאלה שרוצים גרסה עדכנית חמה מתנור המתכנתים - אפילו כמה שעות אחורה), אם אחרי רף כספי מסוים או אם סתם להסדיר את זה עם הנציג של החווה. אז גם אם הגרסה הרשמית הנתמכת ישנה, אפשר לפעמים בכל זאת להסדיר את זה.
לפעמים גם יש אי-התאמה בין מה שמציג האתר לבין היכולות האמיתיות של החווה על פי הנציגים שלהן.
למטה שמתי את התשובות שלהם לשאלות שלי.
אצל חלק מהחוות מקבלים בונוס של עד 25 יורו מתנה רק על הרשמה, שתוכלו לבחון איך להשתמש בחווה מבלי סתם לבזבז כסף.

כמובן שקשה להגדיר מחיר מוחלט וידוע כי כל פריים יכול לקחת זמן אחר, אבל החישוב לרוב הולך ככה: כמות הליבות שיש במחשב שלך, כפול כמה זמן שלוקח לך לרנדר פריים, כפול כמה שזה עולה להשכיר מחשב בחווה לשעה. נניח - יש לי מחשב i7 שזה כמו שמונה ליבות, לוקח לי שעתיים לרנדר פריים. 8 ליבות להשכרה בחווה יעלו לי דולר אחד. אז הפריים שלי יעלה שני דולר.
היו חשובים לי שני דברים - שהחווה תתמוך בסייקלס, רצוי כמה שיותר מעודכן, ושיהיה אפשרות לפתוח דרך הממשק חשבון ללקוח.
דרשתי שהלקוח יפתח חשבון משלו בחוות רנדר שבחרתי, RenderFlow.com (שהיא הייתה טעות נוספת!), כדי שתהיה לי הפרדה בין הכסף הזה לבין עצמי. רציתי להשיל מעצמי את האחריות מהתעסקות ישירה בכרטיסי אשראי לא שלי. אז הוא פתח, והכניס את הכסף.
רק מה, עכשיו אני חכם גדול שאני מסביר את זה בפשטות, זה אחרי שעשיתי את -
טעות חיי!
איכשהו, לא ברור איך, חישבתי את זה בתור ליבה אחת לכל פריים. מן הסתם זה יצא הרבה פחות.
הייתי בטוח שזה 240 יורו, 1200 ש"ח בערך שזה כואב בכיס אבל אפשרי.
במקום 240 יורו שאמרתי ללקוח זה היה אמור להיות 1000 יורו. כן, טיפה הבדל.

יש לציין שבדקות הראשונות שנפל לי האסימון הייתי עסוק בלהיות בהלם ולא לדעת מה לעזאזל אני הולך לעשות ולהיכנס לפאניקה. התהליך הזה לקח לי כשעתיים, כולל הסתובבות כפייתית בחדר ותחיבה של הראש שלי בידי.

באיזשהו שלב התיישבתי וניסיתי להבין איך אני פותר את זה.
אני לא מעשן, אז אין לי את הקטע הזה של המגניבים לצאת החוצה פתאום, לשלוף סיגריה, לחשוב ולעשות פרצוף אדיש.
אז הטבעתי את יגוני בתה ארל גריי והתחלתי לחשוב: יש לי 1,500 פריימים לרנדר, אנימציה של כמעט דקה.
חישבתי שהכסף הזה יספיק למשהו כמו 160 פריימים מורכבים שלמחשב שלי היה לוקח שעתיים לרנדר, כלומר נצח.
התחלתי לעשות הפרדה - איזה פריימים קלים ניתן לחסוך מהחווה. התחלתי לפרק את הקבצים ופיזרתי אותם כמעט על כל מחשב אקראי שמצאתי - על מחשבים בשני משרדים בעבודה שלי, המחשב של אמא וכו'. היה לי קל לזרוק קבצים על מחשבים אחרים כי אחד היתרונות של בלנדר היא שהיא קלת משקל (גג 50 מגה), עובדת על כל מערכות ההפעלה וניתן להוריד אותה בחינם מכל מקום. אז כל פעם זרקתי קובץ, הורדתי את התוכנה ופשוט לחצתי על רנדר.
המחשב האישי שלי במשרד נבנה בזמנו במיוחד לצרכי, אז בכל מקרה יכולתי לשלוט בו ישירות מהבית (דרך תוכנת TeamViewer). הייתי שם את הרינדור במחשבי המשרד אחרי שהייתי מסיים לעבוד ובבוקר הייתי מגיע "לקצור" את הקבצים שנוצרו.

ובאמת, הסרטון התחיל לרקום עור וגידים, פעלתי בחסכנות ולעיתים אפילו הורדתי מאוד את גובה ה -Sampling, איפה שבכל מקרה פחות ישימו לב או שיש תנועה מהירה מדי.

בגיחה קצרה אל הרואה חשבון שלי סגרנו את השנה האחרונה מבחינת הרשויות. זה מה שמבוגרים עושים כנראה.
"רגע, 4 קבלות? לא... היה יותר?" שאל בהיסוס. כן, לא ממש תכננתי להפוך לקרטל, אז יותר התמקדתי בהיותי שכיר...

חזרתי הביתה כשתחושת הקלה בלבי שכל מה שאני צריך לעשות זה פשוט לשלוח קבצים לחוות רנדר וזהו. סיימתי.
כמובן שכאן הבעיות לא הפסיקו.
כשהעליתי פריים מתוך הסצינה של המטבח ב - RenderFlow, זה פשוט התחיל לספור שניות. תוך כדי שהוא סופר (ומגיע כבר לשעות) הוא מוריד את הכסף אבל לא מרנדר, עד שפשוט נגמר הכסף בחשבון והפרויקט מבוטל. חשכו עיני.
במקביל ניצלתי את זה שב - BlenderStreet יש 25 יורו מתנה עם פתיחת החשבון שזה סכום רציני לכל הדעות. העליתי שם את הפרויקט, נשאלתי כמה שאלות פשוטות (איזה מנוע, איזו גרסה, איזה סוג קובץ לייצא) וזהו. אחרי כמה דקות הוא התחיל לרנדר. תוך בערך 40 דקות כבר היו 5 פריימים מוכנים שלמחשב שלי היה לוקח לרנדר פריים אחד בשעתיים, כאמור.
לא הבנתי אז איך זה ששם הכל עבד בלי בעיות ואילו פה זה לא עושה כלום.
אז שלחתי אליהם מייל. ואז השארתי להם הודעה בפייסבוק. ורשמתי להם בממשק של האתר שיש לי בעיה. וכלום לא קרה. לקח להם יום לענות לי על כל דבר. וככה זה נמשך כמה ימים, וניסיתי באיזשהו שלב להתקשר אליהם בסקייפ ללא הצלחה.  הייתי עובר לחווה של רנדר סטריט אבל הלקוח כבר שם את הכסף בחשבון שפתח בחווה הזאת, אז אני בעצם שבוי אצלהם.
אחרי כמה ימים של מריטת עצבים, כשבזמן הזה כמובן רינדרתי את מה שיכולתי במחשבים שלי, הכנסתי את החברה שלהם ברשימת הקשר שלי בסקייפ ואז שלחתי אליהם את הבעיה שלי בכתב. ובאמת, הם ענו!
הם שאלו מה שם המשתמש שלי ובדקו מה הבעיה בפרויקט.
מסתבר שבסצינה שלי היו חלקיקים, והשרת שלהם ניסה לאפות את חישוב הפיזיקלי לפני הרינדור וזה תקע את העבודה שלו.
חלקיקים? גירדתי את הראש בתהיה, הבחנתי בכך שכדאי שאחפוף, אחר כמה ימים שלא ממש יצאתי מהחדר.
שמתי שומשום על החלת שבת שבסצינה, אבל הפכתי אותם לאובייקטים אמיתיים. ואז נזכרתי שעשיתי את תבלינים באותה הסצינה. מה שמוזר הוא שהחלקיקים שהשתמשתי בהם - היו חסרי פיזיקה. ועדיין הם הסתבכו.

אחרי מבצע "עמוד ענן" הבנתי שאני לא באמת לוחם. זה מה שהייתי בסדיר, וזה מה שהייתי באימונים, אבל באיזשהו שלב לפני שכמעט נכנסנו לעזה - הבנתי שאני פשוט כישלון בזה. כלומר, זה לא כזה מסובך לרוץ לאן שיגידו לך לרוץ, ובטח לירות באנשים מהכוונת שלי, אבל אני גם לא משתגע על הרעיון של להרוג אנשים. היה לנו לתקופה קצרה מפקד צלף, ואחרי שהוא דיבר בערגה על איך הוריד לאנשים את הראש, ראינו שמשהו משובש לחלוטין בעיניים שלו, זה שרט אותו. אף בן אדם לא הורג בן אדם אחר ונשאר בן אדם.
תמיד ידעתי שאני די גרוע כלוחם, תמיד עשיתי טעויות מחפירות באימונים כשהכל היה מתוכנן וסטרילי - אז תהיתי מה יקרה במצב אמיתי כשהכל בבלאגן. ואני יודע שכולם עושים טעויות, אבל באמת שלא כמוני. אני באמת לא שם לב אף פעם מה קורה סביבי, וזה עלול לעלות בחיי אדם.
בנוסף גיליתי בעיות בריאותיות משונות שמנטרלות אותי, הידבקות איברים כך קרא לזה הפרקטולוג, כך שבלי מנה הגונה של כדורים אני לא יכול אפילו לצאת מהמיטה מרוב כאבים, וגם אז כואב לי מאוד, רק שאני גם ער.
אין מה לעשות, הסטאטוס הזה של להיות לוחם, נותן לך יותר פריווילגיות בחברה הישראלית, התקשיתי לוותר על הסטאטוס הזה.
הגיע צו מילואים של חודש. עברו רק 3 חודשים מאז המבצע.
שלחתי אליהם פרוטוקול מאחת הפגישות שלי עם הפרקטולוג. הייתי בטוח שדי בזה.
ביום שהייתי אמור להתייצב - גיליתי שהם לא אישרו את זה. יצרתי קשר והסברתי את מצבי, אבל לא קיבלו את זה.
אז הפכתי לניפקד.
הבנתי שהזמן שלי נחתך, עדיף להגיע ולקבל את הדין לפני שהוא יחמיר עם כל יום שעובר. אבל יש לי לקוחות - אני לא יכול לזרוק אותם בגלל הבעיות האישיות שלי. מכאן הייתי במרתון.
ככה חגגתי את היום הולדת 27 שלי, עייף ועל פי הצבא גם פורע חוק.

המשכתי לעבוד.
רנדר פלו שאלו אם אני רוצה לרנדר את מה שהעליתי אבל באופן אירוני כבר הספקתי לרנדר את הסצינה הספציפית ההיא עד אותו רגע. אז שלחתי סצינה אחרת, שגם היא התחילה לחשוב על כל מני דברים וכבר פחדתי, אבל אז אחרי 40 דקות זה סיים לרנדר את הפריים. ואז שלחתי שירנדר כמה פריימים והוא סיים תוך אותו זמן לרנדר את כל החמישה במקביל. סוף סוף דברים עובדים כמו שמצופה מהם!
עד שכמובן הגיעה עוד -
טעות!
כשסצינות מתחילות להיות מאוד כבדות מרוב רזולוציה של האובייקטים, בבלנדר יש אופציה ללחוץ על Simplify, ולהגדיר באיזו דרגה יהיו כל האובייקטים בסצינה מבחינת עומס. שמתי אותה על אפס, וככה היה אפשר להמשיך לעבוד מבלי לפגוע בכלום.
כמובן ששכחתי מה - Simplify לפני ששלחתי את פריים הסלון - שעלה כמעט 100 יורו - לחוות רינדור.
הייתי יכול להתחמק מהטעות הזאת אם הייתה לי אפשרות לבחור פריים אחד מתוך הפרויקט, לרנדר אותו, לראות שהכל בסדר ואז לרנדר את כל שאר האנימציה.
ברנדרפלו זה בלתי אפשרי:
המטרה של החווה הינה לייצר זרימת עבודה שלא יוצאים מהתוכנה, לוחצים על רנדר וזה שולח את זה לחווה - כאילו מרנדרים במחשב האישי. רק מה - בתיאוריה זה נשמע נהדר, בפועל יש לזה רק חסרונות.
אני לא יכול להמשיך להתעסק עם אותו פרויקט אחרי שסיימתי אותו, מה שאומר שכל פעם שאני רוצה לרנדר משהו, גם אם זו אותה סצינה פעם אחר פעם, אני מעלה אותה כל פעם מחדש. חלק מהסצינות שלי מגיעות ל - 500 מגה. להעלות את זה כל פעם סתם ככה היה פשוט סיוט.
ובנוסף ל"חווית הזרימה" הזאת - אני בכל מקרה צריך פלאגין מיוחד, שפועל בלעדית דרך ג'אווה. כלומר - אם אני מעלה רנדר לחווה ובמקביל רוצה להוריד פריימים שכבר מוכנים מפרויקט קודם - באסה לי. ניתן לעשות רק פעולה אחת, ולא פשוט להוריד את זה מהאתר בצורה רגילה כמו שניתן להוריד כל דבר אחר בעולם.

אז בעקבות הכשלים האלה - כל טעות שעשיתי, לא יכולתי לדעת על קיומה עד שהצלחתי להוריד את הפריימים המוכנים. לשלוח אנימציה לרינדור היה שקול להימורים בקזינו. רק של חנונים.

אז את האנימציה קיבלתי כשכל האובייקטים בדרגת רזולוציה בסיסית, למעט אלה שהשתמשתי בכלי הפיסול עליהם (מזרנים וכו').
למזלי הרב, הצלחתי למדל הכל ככה שלא יראה כל כך שונה מהמצב המוחלק, אבל עדיין היה ניתן להרגיש בהבדל בין זה:


לבין זה:


אז הפתרון שלי היה לרנדר רק את הספה, ופשוט לשים אותה על גבי הפריים המלא, עם עזרה מכמה מסיכות-
לפני:

אחרי:

כפי שניתן לראות, זה לא פתרון מושלם, אבל באנימציה לא ממש מספיקים לשים לב לפרט הזה.
מבחינת תאורה למשל - אין הגיון שהספה פתאום מקבלת מקורות תאורה מכיוונים חשודים, כשבסצינה עצמה אין לזה הסבר.
עם זאת, הרמאות הזו עברה די חלק.

באחד הימים זימנו אותי למשרד של מנכ"ל העמותה שעבדתי בה. מסתבר שלמרות שזו הייתה השנה הטובה ביותר שלה - יש צימצומים בגלל ביורוקרטיה ופוליטיקה. זו לא הייתה אשמתה של העמותה והבנתי שאחרי כמעט 3 שנים אולי הגיע זמני להמשיך הלאה. ראיתי עשרות אנשים באים ועוזבים ואני הייתי הכי וותיק. שקלתי מדי פעם להכריח עובדים חדשים לחמם לי את האסלה לפני שאני מגיע. באמת שנהניתי לעבוד שם ואני מעריך את האנשים שעבדתי איתם ומולם.
הבנתי שיש לי חודש לנסות למצוא איזשהו הסדר אחר. אמרתי למנכ"ל בצחוק: "אה! נו יופי, זה בדיוק הזמן שכנראה אהיה בכלא!", הוא היה קצת המום.

גיליתי שמשום-מה הכונן שלי נסתם לאט לאט בלי שום סיבה. כמובן שחשדתי שזה אשמת רנדר פלו כי הייתי כל כך עצבני שהאשמתי אותו גם בתה שנשפך עלי, הרעב באפריקה והטרור העולמי.
אבל גם הפעם צדקתי:
רנדר פלו לא נותן לשלוח קבצים ארוזים - שוב, בשביל חווית הזרימה -אבל בפועל זה כי הפלאגין עושה את זה בעצמו לפני שהוא מעלה אותו, מה שכתוצאה מייצר עותק נוסף במקום אחר, וכאמור הקבצים שלי נעים בין 200 ל - 500 מגה, וכיוון שהעליתי כל מני סצינות לפעמים פעמיים, נוצרו ג'יגות של ג'אנק מיותר שלא ידעתי על קיומו.

אני מניח שדי ברור מדברי שאני לא ממליץ על Render Flow כחוות רנדר. פעם הבאה שאני משתמש בבלנדר - אלך על Render Street - אין להם שום התחכמויות והם גם יכולים לרנדר ב - GPU ולעיתים בגרסאות קצה. הם כל כך משתדלים להיות מעודכנים שהם אפילו עובדים על היכולת לרנדר גם OSL (Open Shading Language) שנראה לי שבלנדר, ארנולד וכנראה גם ויריי היחידים בעולם שכבר תומכים בה.

הגיעו אלי עוד מכתבים מביטוח לאומי: "אה הא!! הפעם תפסנו אותך! הפעם עיקלנו לך את כל כרטיסי האשראי ואת כל חשבונות הבנק שלך! חה חה חה!!!".
עיינתי ברשימת העיקולים, אף אחד מהם לא שייך אלי. כנראה שזה שאיבדתי כל כך הרבה כרטיסי אשראי עושה את שלו, ולאף אחד אין מושג איך למצוא את הנוכחי.

סיימתי את הפרויקט. למעשה לא האמנתי שסיימתי אותו אפילו אחרי שהעליתי אותו והגיבו אליו.
אנשים אהבו, גם קולגות שאני מעריך. שאלו מה עשיתי בכל מני מקומות ובאיזה טריקים השתמשתי.
שמחתי שהצלחתי, כל אחד אוהב שמשבחים את עבודתו.
הלקוח היה מרוצה מאוד, למעט כמה תיקונים שהיה קל לפתור.

התקשרתי לשליש ואמרתי לו שאני רוצה לגמור עם זה ודי.
השליש אמר לי שהוא יבדוק מה הסטאטוס שלי ויגיד לי מה לעשות בהמשך.
הייתי מאוד עייף, אחרי לילות לבנים רבים מדי. קרסתי ונרדמתי ליותר מחצי יממה. שיחות שלא נענו העידו על חוסר הצלחה להשיג אותי ולהסביר לי מה אני אמור לעשות.
יום למחרת נאמר לי להגיע למחנה מבוא-שילו שנמצא איפשהו בשטחים.
זו הייתה פעם ראשונה מזה חודשים שישנתי כמו שצריך. לא היה לי מושג מה יקרה, אבל אני בהחלט שמח לסיים תקופה. בסך הכל אני רוצה שקט.



----
תשובות שנשלחו מחוות הרינדור:

https://render.st/
לעיתים אפילו גרסאות נסיוניות, אין מחשבון מחיר, 25 יורו מתנה. No OSL support yet
http://www.renderflow.com/
נשלח מייל. 25 יורו מתנה, מעודכן ל - 2.66
http://www.blenderrenders.com/index.html
נשלח מייל
We only support released versions from blender.org
If you have a project in the $500+ range, we can make special arrangements to support other versions.
We will be implementing 2.66 tomorrow.  Give a shout with questions!
http://www.respower.com/blog/?page_id=193
תגובה באתר
http://www.greenbutton.com/Applications/Blender
נשלח דרך צור קשר
Currently the most recent version we support is 2.64a.
We're trying to get this updated as soon as possible as we're aware 2.66 has just been released.
However at this stage I'm unable to give you an estimate as to when our plugins will be compatible with the latest builds.
Keep an eye of website as new plugin releases will be updated there. :)
http://www.foxrenderfarm.com/specs-software.html
נשלח מייל
we support 2.63, 2,64 and 2.65
http://www.rendernow.co.uk/render-farm/
נשלח דרך צור קשר
Officialy blender 2.56If you require a different version I can't see a problem with getting it set up on the farm for your renders.
 2.66 Support Cycles
http://www.blendercloud.net/main/index
נשלח מייל

4 תגובות:

  1. ואוו איזה פוסט, הרבה יותר טוב ממה שציפיתי.
    אני חושב שהעלאת את כל הנקודות החשובות של התעסקות מול לקוחות ושרתי רינדור והדגמת בצורה מעולה את הקושי בלהיות עצמאי.
    בכל אופן הרבה הצלחה עם התקופה הזאת, שרק יסתדר לך הכל על הצד הטוב ביותר, והרבה מזל טוב :-).

    השבמחק
  2. פוסט מעולה!
    אני לא חושב שיש מישהו בתחום שלא מגיע בשלב מסויים לקטע הזה שהוא רוצה רק שקט, לא כסף לא פרוייקטים רק שקט.

    בכל אופן אם כבר מדברים על חוות רנדר הלינק הבא בטח יעניין אותך.
    http://blenderartists.org/forum/showthread.php?286000-RenderStreet-questions-and-feedback

    השבמחק
  3. כל הכבוד!!!!
    הפוסט הזה עשה לי את היום ומהווה השראה עצומה!!!
    פשוט תודה!!!

    השבמחק
  4. וואו,זה בהחלט אחד הערבובים הכי מעורבבים שיצא לי לקרוא :-)
    כאילו תארת את חייך המרונדרים בזמן אמיתי,כשתהליך הרינדור עדין בעיצומו.
    יש לי כבר אחד כזה בחיי הפרטיים,והוא החל ברגע שפתחתי את דלת האדריכלות,לכן קל לי מאד להזדהות עם כל מה שכתבת כאן.

    אז כאילו שכל זה לא מספיק,פתחתי לפני מספר חודשים את דלת בלנדר,ומאז אני מעורבב חזק,שלא לומר מכור.
    אומרים שלא ניתן לבטל לגמרי התמכרויות ,אלא רק להמירן באחרות,ואני קצת מסכים עם זה.
    בסופו של דבר חייבים לייצר איזון בין הרצוי למצוי,והדרך עוברת בפתוח מודעות,עד לשלב ההכרה של מה יש ביכולתנו לשנות,ומה לא.

    התכוונתי בסך הכל להחמיא לך על יכולת הכתיבה,והביצוע של הפרוייקט, והכל התערבב,כיאה למי שהתמכר ל'בלנדר' עם קמץ בלמד :-)

    חזק ואמץ!

    השבמחק